, نوشته شده توسط: تحریریه کارخونه
feature-top

فضل الله رهنما درسال ۱۲۸۶ در شهر اصفهان به دنیا آمد. خانواده‌ای ثروتمند داشت به همین دلیل توانست برای ادامه تحصیل به انگلستان برود و موفق به اخذ مدرک مهندسی برق شود. بعد از بازگشت به ایران ازدواج کرد.

 پدر زنش اولین کسی بود که تکنولوژی دخانیات را از آلمان‌ها خریداری و به ایران وارد می‌کرد و اولین کارخانه اتوماتیک تولید سیگار فیلتردار توسط او راه اندازی شد. به دلیل رابطه خوب ایران و آلمان تکنولوژی و ماشین آلات وارد ایران می‌شد. 

مهندسین جوان با بهره گیری از دانش و تسلط به زبان انگلیسی در راه‌اندازی ماشین آلات به آلمان‌ها کمک می‌کردند. او نیز در راه اندازی خط تولید صنعت نساجی به آلمان‌ها کمک می‌کرد. بعد از چندی برای یادگیری عازم آبادان شد و در شرکت شروع به کار کرد. 

در آن زمان حرفه جوشکاری در ایران شناخته شده نبود. کارها به صورت لحیم کاری به وسیله چراغ پریموس وهویه انجام می شد. کار سختی بود، اما او عقب نشینی نکرد. بعد از مدتی تکنولوژی جوشکاری وارد ایران شد وکارها سرعت بیشتری گرفت.

در آن زمان واردات آبگرمکن از آمریکا صورت می‌گرفت و قیمت بالایی داشت، به همین دلیل فقط برخی افراد قادر به خرید آن بودند. وجود نداشتن آبگرمکن در منازلِ مردم، به دلیل نداشتن پول کافی ذهن او را درگیر کرده بود. با تلاش‌های فراوان توانست اولین آبگرمکن را با بهره گیری از مدل‌های موجود آمریکایی در ایران تولید کند.

رهنما در آن زمان ایده خدمات پس از فروش را نیز اجرایی کرد و هرگاه آبگرمکنی خراب می‌شد شخصا مراجعه و آن را تعمیر می کرد و کسب درآمد می‌کرد. او به فکر ساخت اولین کارخانه یخ بود. کمپرسورها خریداری شد، قالب‌ها در آب نمک متصل به کمپرسور قرار می‌گرفت، بعد از آماده شدن به بازار عرضه می‌شد. 

برای ماندگاری بیشتر یخ ها ایده‌ای به نظرش رسید-ساخت اولین یخدان دوجداره-  فضای بین دوجدار با پنبه پر می شد و داخل آن نیز عایق بود؛ نام آن را پلار به معنای قطبی گذاشت، علامت محصول نیز خرس قطبی بود که روی محصول نصب می‌شد.

 دیگر محصول یعنی آبگرمکن نیز به همین نام به بازار عرضه شد. کارخانه پلار مدرن وصنعتی شده بود. مدتی بود تعدادی بخاری از آمریکا به ایران وارد می‌شد که به آن‌ها بخاری باغی می‌گفتند، او تصمیم گرفت این بخاری را نیز بومی‌سازی کند، با تلاش های فراوان موفق به تولید شد؛ اما مشکل دیگری به وجود آمد، بخاری‌ها فروش نمی‌رفت!

 به همین دلیل او تصمیم گرفت یک سال به صورت رایگان، بخاری ها را در اختیار کشاورزان بگذارد. بعد از یکسال کشاورزان متوجه شدند استفاده از بخاری باعث سالم ماندن محصولات در برابر سرما می‌شود و این شد که سرمایه بازگشت و تولید بیشتر شد.

امروزه بهترین بخاری‌ها ساخت کارخانه پلار است. همکاری با شرکت بهینه سازی، تولید آبگرمکن با برند سولار پلار و همچنین تولید جاروبرقی با کیفیت از اقدامات چندسال اخیر کارخانه است.آقای رهنما در سال ۱۳۵۹ از دنیا رفت. 

روحش شاد…

دیدگاه دیگران

سید علی میرزادی

خیلی خوشحالم که سایت کارخونه کم کم داره راه میوفته. مطالب عالیو نیاز به چنین مطالب کسب و کاری به شدت حس میشه. موفق باشید.
0 0

افزودن دیدگاه